ایلان ماسک در سفر به مریخ، گرانش مصنوعی در استارشیپ ایجاد می‌کند


اسپیس ایکس برای سومین آزمایش مداری پرتاب فضاپیمای عظیم استارشیپ در 24 اسفند‌ماه آماده می‌شود. اما «ایلان ماسک»، مدیرعامل این شرکت، علاوه‌بر این پرتاب، برنامه‌های بلندپروازانه‌ دیگری در سر دارد. او می‌گوید که استارشیپ یک چرخش کوچک در راه سفر به مریخ خواهد داشت تا گرانش مصنوعی ایجاد کند. ایجاد گرانش مصنوعی در سفینه‌های فضایی تا پیش‌ازاین صرفاً در کتاب‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی دیده شده بود.

ایلان ماسک در پستی در واکنش به این پیشنهاد که اسپیس ایکس باید برای آزمایش گرانش مصنوعی، شاتل فضانورد خود را بچرخاند، گفت: «استارشیپ یک چرخش کوچک در راه مریخ خواهد داشت. حتی یک بردار گرانش کوچک بهتر از هیچی است.»

ایجاد گرانش مصنوعی در استارشیپ

بیش از یک قرن است که ایده ایجاد گرانش مصنوعی با استفاده از نیروی اینرسی در یک فضاپیمای دوار وجود داشته است؛ چنین ایده‌ای را در دنیای داستان‌های علمی-تخیلی نیز می‌توان یافت. معروف‌ترین آن، فضاپیمای «دیسکاوری وان» در فیلم «2001: یک ادیسه فضایی» است که در آن فضانوردان می‌توانستند دور یک سانتریفیوژ چرخان حرکت کنند.

این ایده اگرچه به‌نظر تخیلی می‌آید، اما دانشمندان کشف کرده‌اند که گذراندن زمان طولانی در گرانش اندک فضاپیماهای فعلی می‌تواند برای سلامت انسان مضر باشد. گرانش اندک باعث ازدست‌رفتن تراکم استخوان و سندرم عصبی چشمی در پروازهای فضایی می‌شود.

با‌این‌حال، عملی‌کردن این ایده، مسائل مختلفی را پیش می‌کشد. به‌عنوان مثال، یک فضاپیما باید بسیار بزرگ باشد تا بتواند با سرعت معقولی بچرخد و نیروی گریز از مرکز کافی تولید کند. به‌طورکلی، هرچه شعاع سرعت زاویه‌ای آن کوچک‌تر باشد، باید سریع‌تر بچرخد تا به نیروی گرانشی سطح زمین یا 1G برسد. همچنین این چرخش فضاپیما، خود ممکن است باعث آسیب‌های دیگری در فضانوردان شود.

شرکت‌های دیگری مانند ایرباس نیز درحال بررسی ایستگاه‌های فضایی چرخان در مدار زمین هستند تا گرانش مصنوعی را برای فضانوردان فراهم کنند. در سال 2021، ناسا و بلو اوریجین نیز از ابتکار جدیدی برای مطالعه این ایده با استفاده از یک کپسول پرشتاب چرخان رونمایی کردند.



دیدگاهتان را بنویسید