دفاتر پیشخوان مالکیت فکری در استان‌ها راه‌اندازی می‌شود/ آموزش ۱۰هزار محقق دانشگاهی



مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از راه‌اندازی دفاتر پیشخوان مالکیت فکری در استان‌ها خبر داد و گفت: گام اول فعالیت‌های ما مشارکت با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط است و در این راستا از ظرفیت‌های وزارت علوم، قوه قضائیه و جهاد دانشگاهی بهره‌برداری شده است.

به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۸۰ که نامگذاری سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری با موضوع «اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی» آغاز شد، تاکنون این روند مسیر حرکت کشور به سمت توسعه همدلی، پاسخگویی، اتحاد ملی، نوآوری و شکوفایی، تولید اشتغال و حمایت از کالای ایرانی را نشانه‌گذاری کرده است. عناوین سال‌ها به این شرح است:

سال عنوان شعار سال
۱۳۸۰ اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی
۱۳۸۱ عزت و افتخار حسینی
۱۳۸۲ نهضت خدمتگذاری
۱۳۸۳ پاسخگویی
۱۳۸۴ همبستگی ملی و مشارکت عمومی
۱۳۸۵ پیامبر اعظم (ص)
۱۳۸۶ اتحاد ملی و انسجام اسلامی
۱۳۸۷ نوآوری و شکوفایی
۱۳۸۸ اصلاح الگوی مصرف
۱۳۸۹ همت مضاعف، کار مضاعف
۱۳۹۰ جهاد اقتصادی
۱۳۹۱ تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
۱۳۹۲ حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
۱۳۹۳ اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی
۱۳۹۴ دولت و ملت، همدلی و همزبانی
۱۳۹۵ اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل
۱۳۹۶ اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال
۱۳۹۷ حمایت از کالای ایرانی
۱۳۹۸ رونق تولید
۱۳۹۹ جهش تولید
۱۴۰۰ تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها
۱۴۰۱ تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین
۱۴۰۲ مهار تورم، رشد تولید

شعار سال جاری نیز «جهش تولید با مشارکت مردم» تعیین شده است و این شعار دربرگیرنده این موضوع است که شرط رسیدن به توسعه پایدار، هم افزایی و همکاری میان ملت و دولت است و گام نخست آن مشارکت همه دستگاه‌ها با یکدیگر و گام بعدی هم‌راستا کردن مردم با سیاست‌های صحیح در حوزه‌های مختلف است. 

اقدامات مشارکتی جدید معاونت علمی در حوزه مالکیت فکری

دکتر میترا امین‌لو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قبل از ورود دکتر دهقانی فیروزآبادی به این معاونت، این مجموعه ساختاری به نام «کانون ثبت پتنت ایران» داشت، گفت: از زمان ورود ایشان به معاونت، اعلام کرد که اگر ثبت پتنت به اقتصاد تبدیل نشود، نیازی به مالکیت فکری نیست؛ از این رو با سیاست‌هایی که پیاده‌سازی شد، اصلی‌ترین رویکرد و برنامه‌ها در این حوزه «اهرمی کردن دارایی‌های فکری برای اقتصاد دانش‌بنیان» است و بر این اساس علاوه بر تغییر ساختار آن، عنوان این مجموعه به «کانون مدیریت دارایی‌های فکری» تغییر یافت.

وی با بیان اینکه بر این اساس ماموریت‌های ما تنها محدود به ثبت پتنت نیست، بلکه کل دارایی‌های فکری را شامل می‌شود، گفت: ما قرار است در زمینه مالکیت فکری مدیریت کنیم و برای این منظور ۴ ماموریت در حوزه مالکیت فکری پیگیری می‌شود که شامل «بهینه‌سازی فضای اقتصادی»، «بازآرایی فضای تقنینی»، «توسعه اکوسیستم» و «ارتقای آگاهی» می‌شود.

امین لو اضافه کرد: چندین قانون در حوزه مالکیت فکری داریم که برخی از آنها حقوقی است مانند قانون مالکیت صنعتی، کپی رایت و نرم افزار و اگر مالکیت فکری بخواهد در همه ابعاد موجب توسعه شود باید جای پای آن در قوانین دیگر مانند قانون تجارت، مدنی و غیره ثابت شود و از سوی دیگر یک سری قوانین در زمینه توسعه دارایی‌های نامشهود داریم که ماموریت هر یک از دستگاه‌ها را در این زمینه روشن می‌کند.

در این زمینه قانون جامعی را تدوین کردیم که در حد طرح است و در کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شده و منتظر هستیم تا تحولات مجلس به تثبیت برسد تا پیگیری‌های تصویب این طرح را از سر بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: ما تلاش داریم تا این مساله را در کشور تبیین کنیم که موضوع مالکیت فکری موضوع مسابقه “طناب کشی” نیست همان طور که در ۲۰ سال گذشته این دعواها در این حوزه بوده است. این حوزه یک پازل است که هر بخش آن در اختیار یک نهاد قرار دارد و اگر یک تکه آن را داشته باشیم و مابقی را رها کنیم در نهایت تابلوی زیبایی را خلق نخواهیم کرد بلکه اگر هر کس بخش خود را در این پازل تکیمل کند و تصویر خوبی از آن ارایه خواهد شد.

امین لو با اشاره به بخش‌های این پازل گفت: بخش ثبت مالکیت فکری مربوط به قوه قضائیه، توسعه علمی مربوط به وزارت علوم، حمایت مالی مربوط به صندوق نوآوری و شکوفایی و بستر سازی برای توسعه مالکیت فکری را مربوط به معاونت علمی است و ما بر این اعتقاد هستیم که حتی اگر بهترین و با  کیفیت‌ترین خدمات، سیاست‌ها و قوانین را تصویب کنیم ولی اگر کاربر متقاضی، در جریان  فرآیندهای ثبت مالکیت فکری نباشد، راه به جایی نخواهیم برد از این رو لازم است که مساله مالکیت فکری را در کشور برای ۶ گروه مخاطب خود ترویج کنیم.

وی ۶ گروه مخاطب برای ترویج سیاست‌های مالکیت فکری را شامل “دانش آموزان”، “جامعه دانشگاهی”، “بخش صنعت”، “سیاستگذاران”، “بروکرها” و”عموم مردم” ذکر کرد و با تاکید بر اینکه عموم مردم باید احترام به مالکیت فکری را یاد بگیرد، اظهار کرد: نمونه ساده آن رعایت منع کپی رایت برای فیلم‌هایی که مشمول قانون کپی رایت هستند.

گام اول برای توسعه مشارکت

مدیر کانون مالکیت فکری توسعه مشارکت برای اجرای برنامه‌های مشترک را از برنامه‌های این مرکز در سال جاری دانست و گفت: در این راستا تفاهم نامه‌های مشترکی را با برخی از دستگاه‌ها به امضا رساندیم که از آن جمله می‌توان به تفاهم نامه همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد.

وی در این باره توضیح داد: خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی تنها در حوزه شرکت‌های دانش بنیان است و از سوی دیگر در حوزه‌های مالکیت فکری یکسری موازی کاریی‌هایی صورت می‌گرفت و ما در سر فصل شرکت‌های دانش بنیان توافقاتی با صندوق نوآوری در حوزه مالکیت فکری تعریف کردیم که این خدمات‌ به صورت مشترک با معاونت علمی به دانش بنیان‌ها ارائه می‌شود.

امین‌لو افزایش سقف حمایت‌ها از مالکیت فکری را بخشی از این توافق دانست که بخشی از آن از سوی معاونت علمی و بخش دیگر از سوی صندوق نوآوری تامین خواهد شد و تاکید کرد: بر این اساس لاین ویژه‌ای برای این موضوع در صندوق فراهم ‌شده است که به طور یکجا به شرکت‌های متقاضی ارایه می‌شود.

تفاهم با یک وزارتخانه و مشارکت در اجرا با دو دستگاه

مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی و فناوری با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه دیگری با وزارت علوم، خاطر نشان کرد: با وزارت علوم تفاهم نامه وسیع‌تری تهیه شده که بخشی از اجرای آن به جهاد دانشگاهی واگذار شده است. در این تفاهم نامه بر روی چند محور اصلی توافق کردیم که یکی از آنها “سیاست مالکیت فکر دانشگاهی” است و که مقرر شد در این راستا دانشگاه‌ها تیپ بندی شوند.

وی اضافه کرد: توافق دیگر ما با وزارت علوم پیگیری جدی راه اندازی دفاتر مالکیت فکری در دانشگاه‌ها است.

امین‌لو در این باره توضیح داد: در حال حاضر ارائه خدمات مالکیت فکری در کشور به طور متمرکز در تهران است و این در حالی است که برای دریافت شناسنامه می‌توان از محل سکونت مراجعه کرد ولی برای ثبت اختراع و سایر خدمات وابسته به آن فرد مجبور است به تهران سفر کند. از این رو مقرر شده است که با محوریت پارک‌های فناوری و قوه قضائیه دفاتر پیشخوان خدمات مالکیت فکری در استان‌ها ایجاد شود.

مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی اجرای این برنامه را در راستای تمرکززدایی از تهران عنوان کرد و یادآور شد: اجرای این طرح با محوریت پارک‌های استانی و با همکاری وزارت علوم تعریف شده و طی آن با همکاری وزارت علوم، کارگزاران بخش خصوصی در زمینه ارائه خدمات مالکیت فکری فعال هستند، در پارک‌های فناوری استان‌ها مستقر خواهند شد و معاونت نیز دوره‌های توانمند سازی برای آنها برگزار می‌کند.

به گفته وی در قالب این برنامه با همکاری معاونت علمی، وزارت علوم و قوه قضائیه، دفاتر پیشخوان خدمات مالکیت فکری در استان‌ها راه اندازی خواهد شد.

امین‌لو یادآور شد: استقرار دفاتر پیشخوان‌ها از سوی قوه قضائیه است ولی توانمند سازی آنها با معاونت است و این امر یکی از محورهای همکاری ما با دو دستگاه وزارت علوم و قوه قضائیه خواهد بود.

وی ضلع دیگر این همکاری را جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت از آنجایی که جهاد دانشگاهی در همه استان‌های کشور دارای شعبه و کارگزار است، قرار است در این زمینه از ظرفیت این نهاد در این زمینه بهره‌مند شویم.

آموزش ۱۰ هزار محقق دانشگاهی

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: برنامه مشترک دیگر ما با وزارت علوم این است که در سال جاری اقدام به توانمند سازی وآموزش ۱۰ هزار محقق دانشگاهی که شامل اعضای هیات علمی و دانشجویان می‌شود، خواهد شد. در این برنامه چندین ساعت محتوا تولید و از طریق شبکه‌ای در کل کشور منتشر کنیم.

انتهای پیام    

دیدگاهتان را بنویسید